Celsus Kütüphanesi

Cumartesi, Ağustos 12, 2017

İzmir'in en turisttik yerlerinden biri olan Selçuk Efes en çok gitmek istediğim yerlerden biriydi ve bu yaz gitmeyi başardım sonunda. Bir çok kitaba, hikayeye konu olmuştur bu şehir. Bende hakkında çok şey okumuşumdur. Merakımda asıl buradan geliyor galiba. Bambaşka bir dünya orası, kesinlikle görülmeye değer. Artemis Tapınağı, Celsus Kütüphanesi, Meryem Ana Evi, Yedi Uyurlar, Şirince ve sayamadığım daha bir çoğu. Benim ise en çok ilgimi çeken, beni en çok heyecanlandıran yerlerden biri Celsus Kütüphanesi oldu ve bu kütüphaneye yer vermesem olmazdı.
Celsus Kütüphanesi zamanında 14 bin civarı kitabın olduğu rivayet edilen bir kütüphane. M.Ö110-135 Roma Döneminde kütüphane ve anıt mezar olarak inşa edilmiş. Asya konsülü Julius Celsus Palemaeanus ölümünden önce tüm mirasıyla kütüphane yapılması ve kalan parayla kitap alınmasını vasiyet etmiş. Bu vasiyeti üzerine bıraktığı servetiyle, oğlu Julius Aquila tarafından Celsus Kütüphanesi yaptırılmış ve kütüphanenin batı tarafında yer alan nişin altına kurşun bir sandığın içinde, binlerce kitabın altına Celsus gömülmüş. 















Kütüphanenin girişinde yer alan kadın heykelleri ise Celsus'un kişiliğini temsil ediyor. Akıl, Erdem, İlim ve Kader adındaki dört kadın heykeli kütüphanenin girişlerinde yer alıyor ve merdivenlerin yanlarında Latince ve Yunanca Celsus'un yaşamını anlatan yazılar bulunuyor. Bu heykellerin orjinalleri şu anda Viyana Müzesinde sergileniyormuş ne yazık ki. Celsus'un heykeli ise İstanbul Arkeoloji Müzesinde sergileniyor.












21 metre gibi küçük bir alan üzerine kurulmuş olmasına rağmen ihtişamlı bir görünüme sahip Celsus Kütüphanesi. Ön cepesinden bakıldığında iki katlı gibi gözükse de yapılan kazı çalışmaları aslında üç katlı olduğunu gösteriyor. Kitaplar ve rulolar halindeki el yazmaları ise yıllarca üst kattaki dolap nişlerinde saklanmaktaymış.

Bugün dahi Efesin en görkemli yapılarından biri olan Celsus Kütüphanesi yapılışından yaklaşık 150 yıl sonra yağmalanarak yakılmış, daha sonra da bir deprem geçirmiş. Kitaplar, rulolar halindeki el yazmaları ve sanat eserlerinin neredeyse tamamı yok olup gitmiş.

1970 ve 1978 yılları arasında yapılan çalışmalarla Celsus Kütüphanesinin ön cepesi yeniden ayağa kaldırılmış ve görkemli görüntüsüne tekrar kavuşmuş.
Bir şehrin en güzel yerlerinden birinde, en görkemli yapılarından birinin bir kütüphane olması çok etkileyici bence. Medeniyet, medeniyet dediğimiz bu olsa gerek bence.

Bunlarda İlginizi Çekebilir

18 yorum

  1. Uzun zamandır gidemesem de en çok gezdiğim kalıntılardan. Sayısız kere hatta bir yıl içinde yedi yıl üst üste en az iki kez gezmiştim o yılda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel :) bu mesafeler olmasa bende daha sık gidebilsem keşke. Şanslısın :)

      Sil
  2. Efes'te böyle bir kütüphane olduğundan haberim yoktu. Efes benim de görmeyi çok istediğim yerlerden biri. Seneye gitmeye çalışacağım. Celsus Kütüphanesi'ni gezerken seni anarım :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğitmeni isterim. Kesinlikle pişman olmazsn. :) beni de an mutlaka ve doyasıya gez oraları :) benim zamanım kısıtlıydı maalesef :)

      Sil
  3. Çok güzel bir yermiş.Yolum düşerse mutlaka gitmek isterim.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende gitmeni isterim :) Çok güzel oralar gerçekten :)

      Sil
  4. Çok güzel bir antik kent. İki kez gezme şansım oldu, üçüncü kez fırsatım olsa yine gezerim... Kaleminize sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bir daha bir daha gitmek istiyorum. Çok güzel bir kent ve mutlaka görünmeli :)Yorumun için teşekkür ederim. Sevgiler :)

      Sil
  5. Resimlere bakınca çok görkemli duruyor. Emeğine sağlık, güzel anlatmışsın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Gerçekten çok görkemli bir yapı ve umarım bir daha gidebilirim. :)

      Sil
  6. iki kez gittim ama sırf bu ktüphane için 3. kez de gidebilirim . Avusturya başlatmış ilk kazıları o sebepten ne çıkardılarsa almışlar ne yazık ki , Viyana müzesinde oldukça büyük bir yer kaplamakta efes antik kenti hatta o kadar çok parça götürmüşler ki 1970'e kadar arivlemek için uğraşmışlar :(( şu anda dünya mirasına alınmaya çalışılıyor burası ama orijinalleri olmadığı için kabul edilmesi biraz meşakkatli gibi duruyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Efes çok büyük ve güzel bir şehir bende hayran kaldım. Yıllar önce gitmiştim pek bir şey hatırlamıyorum. Ama bu gidişimde çok anlamlı oldu benim için :)
      En azından tarihimize sahip çıkabilsek artık. :) Önemini bir kavrayabilsek ne de güzel olacak :(

      Sil
  7. çok güzel yazı çok güzel fotolar. bu efeste sürekli kazıp sürekli yeni bişiler buluyolar yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim deep :) Efes de daha neler var kim bilir :) Bence daha birşeyler bulurlar :):)

      Sil
  8. Muazzam duruyor..Fotoğraflar ayrıca güzel..

    YanıtlaSil
  9. Benim de çok sevdiğim bir yer burası

    YanıtlaSil

Facebook

Subscribe